Bredband, TV & telefoni
Bredband, TV & telefoni
i Hallstahems lägenheter har du tillgång till bredband, TV och telefoni genom Kabel-TV nätet, stadsnätuttaget (fiber) och det traditionella telefonuttaget. Det som avgör vad du ska välja, är dina behov.
Bredbandstjänster – GlobalConnect
I din lägenhet finns bredband från det öppna stadsnätet GlobalConnect installerat och klart att använda. I GlobalConnects nät konkurrerar leverantörer om att erbjuda dig ett stort utbud av bredbandstjänster inom internet, TV och telefoni. Allt går via fiber fram till din fastighet. Du väljer fritt vilken eller vilka tjänster och leverantörer du vill använda. I Hallstahems lägenheter kan du få en hastighet på som mest 2500 Mbit/s. Men det erbjuds även helt kostnadsfritt internet på 1Mbit/s till alla hyresgäster som klarar enklare uppgifter som läsa nyheter och göra läxor och bankärenden. Du behöver då aktivt teckna ett avtal med utvalda tjänsteleverantörer via GlobalConnects självserviceportal.
Så här beställer du:
Via ditt uttag
Om du inte har några aktiva tjänster kan du koppla in din nätverkssladd i datorn och gå igenom GlobalConnects självbetjäningsportal.
Steg 1: Börja med att lokalisera ditt uttag eller din användarnod. Uttaget sitter ofta i hallen. I nyproducerade lägenheter sitter ofta användarnoden i en mediacentral.
Steg 2: Koppla en nätverkssladd (TP-kabel) från uttaget direkt till en dator, ej via router eller liknande. Har du ett dubbeluttag ska du sätta in nätverkssladden i det vänstra uttaget. Har du en användarnod kan du sätta kabeln i valfritt uttag.
Steg 3: Öppna en webbläsare i datorn. Du ska nu ansluta automatiskt till vår tjänsteväljare. Följ instruktionerna. Vid problem ring GlobalConnects kundcenter på 0200-43 00 00.
Via GlobalConnect
På https://selfservice.globalconnect.se kan du se alla leverantörer, tjänster och paket. Därfrån kan du beställa de tjänster du vill ha
Via tjänsteleverantör
Om du vet vilken leverantör du vill ha kan du beställa direkt från deras webbplats eller via telefon. Om du redan har tjänster via GlobalConnect sen tidigare kontaktar du din tjänsteleverantör och ber dem flytta ditt abonnemang till ditt nya uttagsnummer.
Felanmälan – TjänsteleverantörHar du problem med en tjänst? Kontakta din tjänsteleverantör.
KOM IHÅG! att binda upp lösa nätverkssladdar som ligger på golvet då bredbandsuttaget kan skadas om man rycker ur sladden. Byte av förstört uttag kostar ca 1 500 kr
TV och bredband via Kabel-TV-nätet
De flesta av Hallstahems fastigheter är anslutna till Tele2s Kabel-TV-nät. I hyran ingår ett grundutbud på fem kanaler, därutöver kan du beställa tilläggskanaler via Tele2. Tänk på att ange att det avser Kabel-TV-nätet vid beställningen och inte fiber. Endast Tele2s utbud fungerar via Kabel-TV-nätet . Du kan också få bredband via Kabel-TV-nätet (då genom Tele2), om du vill. För beställning och felanmälan ring eller besök Tele2, telefon: 90 222 – Tele2.se
I det nya uppgradera Kabel-TV-nätet kan du få en bredbandshastighet upp till 1200Mbit/s
Undantag
Eldsbodavägen 27, Norra Prästgårdsgatan, Vallmogatan 1 och Vallbygatan 17. För att ta del av grundutbudet som ingår i din lägenhetshyra behöver du beställa en ny TV-Box från Tele2, den är gratis, ring 0775-17 17 20. Du måste själv beställa boxen för den är personlig.
Grundutbud
Kom igång med Kabel-TV från Tele 2
Parabol
Om du vill sätta upp en parabol i anslutning till din bostad måste detta av säkerhetsskäl godkännas av Hallstahem. Kontakta din områdessamordnare om du har frågor om paraboluppsättning.